9.11.05

Perinteinen mainonta tavoittaa huonosti aktiiviblogaajat

Törmäsin tänään netissä Intelliseekin jo aiemmin syksyllä julkaisemaan tutkimukseen, jonka mukaan kuluttajat luottavat yhä enemmän toisiltaan saamiinsa tietoihin ja suosituksiin.

Tämä ei varmasti yllätä ketään mainoskenttää seuraavaa, mutta toinen tutkimuksessa esille tullut piirre on minusta paljon mielenkiintoisempi.

Intelliseekin mukaan ne kuluttajat, jotka aktiivisesti skippaavat tv-mainoksia sekä blokkaavat nettimainoksia ovat myös muita todennäköisemmin niitä ihmisiä, jotka tuottavat aktiivisesti omia sisältöjä netin keskustelupalstoille ja blogeihin, sekä seuraavat toisten tuottamia sisältöjä.

Yhdysvalloissa on todellakin siis jo syntynyt ryhmä, jota on vaikea tavoittaa perinteisellä tv- ja nettimainonnalla. Meilläkin tätä on jo ounasteltu jonkin aikaa, ja tietyt tutkimuksetkin tätä puoltavat.

Onkohan siis aktiivisin osa suomalaista blogosfääriä niitä, jotka ovat jo ottaneet mainosblokkaukset ja flash-estot käyttöönsä? Oma arvaukseni on, että asia olisi näin.

4 Comments:

At 6:36 ip., Blogger Perso said...

"tuottavat aktiivisesti omia sisältöjä netin keskustelupalstoille ja blogeihin, sekä seuraavat toisten tuottamia sisältöjä."

Hep. Kukaan ei oo niin säälittävä tv:n, lehtimainonnan ja pop-uppien seuraaja kuin meikä. Mutta ns. vertaisviestintä kelpaa kyllä referenssiksi :)

 
At 10:27 ap., Anonymous Mika Tuupola said...

Flash blokkaus kyllä, mainosblokkaus ei (työskentelenhän toki mainosalalla).

http://flashblock.mozdev.org/

Asiaa sivuten New Politics Institute julkaisi hetken aikaa sitten tutkimuksen jossa puhutaan mainonnan siirtymisesta perinteisistä medioista tämän vuosisadan medioihin.

http://www.ndnpac.org/npi/shiftingmedia.html

 
At 10:27 ip., Anonymous MUSTI said...

Pakkohan mainoksia on katsella, kun niitä joutuu itsekin tekemään, mutta toki joskus on päiviä kun ei todellakaan ehdi katsoa telkkaria tai lukea aamun hesaria, mutta netissä olen kyllä joka päivä, eli joo perinteinen mainonta tavoittaa toisinaan huonommin kuin nettimainonta. Mutta olen vähän jäävi tässä, koska seuraan tosiaan mainontaa sillä silmällä. Tietoa ja palveluita etsin pelkästään netistä.

Mutta uskon, että jonkun muun alan blogaajien kohdalla homma on niin, että perinteinen mainonta ei tavoita, mutta luulisin että hyvin kohdenettu nettimainonta sen sijaan toimisi kaikissa kohderyhmissä.

V

 
At 10:52 ip., Blogger Pirkka said...

Vastaukset kuullostavat hyvin tutuilta. Itsekin mainosmiehenä täytyy sanoa, että olen hyvin huono kuluttamaan mainoksia.

Televisiota katson harvoin, nettiä käytän yhä enemmän RSS-selaimeni kautta, kotiovella sanon Ei kiitos mainoksille ja Hesarin tuhannet mainosliitteet ärsyttävät minua älyttömästi. Mozzillaa käyttämällä pääsin onneksi kätevästi eroon netin floattereista ja laajenevista bannereista.

Varmasi jos katsottaisiin vaikka tekniikkapuolesta kiinnostuneita blogaajia, niin siellä on flash-estot sun muut tehokkaasti päällä. Senhän huomaa jo teknisen alan medioissa tehtävistä mainoskampanjoista: Niihin ei enää kannata mitään erikoisratkaisuja ostaa, sillä hyvin suuri osa kohdeyleisöstä ei niitä edes näe.

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home