1.11.05

Kaikki tieto yhdestä paikasta

Viime viikon lopulla Poynter uutisoi MSN:n Alankomaissa lanseeraamasta bottipalvelusta. Kun lisäät omalle Messenger kaverilistallesi palveluita tarjoavien yritysten botteja, voit helposti kysyä siltä keskustelujen lomassa vaikkapa viimeisimmät uutisotsikot tai pankkitilisi saldon.

Pidän näitä Messengerin botteja hyvänä testiaskeleena kohti medianeutraalia julkaisumaailmaa, jossa käyttäjä todellakin voi itse valita mitä välinettä hän haluaa käyttää ja mitä tietoja hän sinne haluaa. Kaikki tieto yhdestä paikasta -konsepti näyttää oikeastikin pikku hiljaa toteutuvan.

Haastavinta tulee olemaan palveluntarjoajien ja sisällöntuottajien rooli: Heidän tarjoamansa tiedon olisi taivuttava moneen eri muotoon ja kanavaan. Perinteisesti he ovat itse valinneet missä kanavassa he tietoaan tarjoavat ja kuluttajien on täytynyt tähän sopeutua.

Tämä oikeus palveluntarjoajilla ja sisällöntuottajilla on tietenkin myös tulevaisuudessa, mutta jos MSN:n botin kaltaiset palvelut osoittautuvat suurmenestyksiksi, on palveluntarjoajien ja sisällöntuottajien lähdettävä miettimään omia julkaisukanaviaan uusiksi. Tieto ja palvelu on tarjottava siellä, missä kuluttajat sitä aidosti haluavat.

Jäin itse vai miettimään sitä, että jos käyttäjän ei enää tarvitse poistua Messengeristä edes tarkistamaan viimeisiä uutisia, pankkitilin saldoa tai muuta, onko silloin kyseessä ihmisten totaalinen laiskuus vai briliantti palvelu. Siitä en ole vielä aivan varma.

Se on kuitenkin selvä, että MSN tästä ainakin nettoaa.

(Samasta aiheesta löytyy keskustelua mm. tuhatsanaa.net'issä)

6 Comments:

At 3:59 ip., Anonymous MUSTI said...

Noitahan on ollut jo jonkun aikaa. Itse olen käyttänyt Smart Childia, joka on ihan hauska botti. Sitä kehitetään jatkuvasti ja uusia ominaisuuksia tulee vähän väliä. Ja se toimii iChatin kanssa.

Parasta boteissa on se, että ne oppivat sekä sinulta, että kaikilta muilta joiden kanssa, se keskustelee. Esim. jos sanot sille I like Star Wars, se tallentaa sen tietokantaan ja saatta jopa kysyä siitä pari täydentävää kysymystä ja kysellä sitten muilta käyttäjiltä heidän mielipiteitään.

Näin ollen botti on erinomainen työkalu mainostajille, koska se tuntuu henkilökohtaiselta ja se tavallaan on myös sitä, koska sinä itse kerrot botille, mitä haluat itsestäsi sen tietävän..

Käy katsomassa, jos et vielä ole tutustunut SmartChildiin...

 
At 4:00 ip., Anonymous MUSTI said...

Siis botin nimi on Smarter Child...

 
At 4:16 ip., Blogger Pirkka said...

Täytyy sanoa, että koko bottipuoli on minulle ollut yhden suuren harmaan savun peitossa. Mutta tuo Smarter Child näytti kyllä hyvin mielenkiintoiselta tuttavuudelta, kiitos vinkistä!

Itse arvostan tällaisessa lähestymisessä sitä, että markkinoija tulee sinne, missä kuluttaja on itse valinnut olevansa. Siinä olisi monella suomalaisella firmalla paljon opittavaa!

 
At 12:38 ap., Anonymous MUSTI said...

Jep, kiitos muuten itsellesi. Rupesi tuossa samalla heräämään ajatuksia bottimarkkinoinnista Kun ottaa huomioon miten suosittu mese on tällä hetkellä on botti voi olla ihan mielenkiintoinen media ja kustannustehokas.

Jossain näin sellaisen tulevaisuuden käyttöliittymä mobiilidemon, jossa käyttäjä voi heittää puhelimen osoitelistaa eri brändejä (siis kavereiden osoitetietojen sekaan vrt. iChat Buddy List), näin tehdessään voi kommunikoida brändin kanssa. Ihan mielenkiintoinen ajatus, sillä kukapa ei haluaisi olla kuluttajan kaveri ja vielä pidemmälle vietynä, kuluttajan kavereiden kaveri.

 
At 12:39 ap., Anonymous MUSTI said...

Hemmetti kun ei tajua lukea kommenttejaan ennen ku postaa niitä. Meikäläisellähän on ihan hirvee lukihäiriö....

 
At 9:38 ap., Blogger Pirkka said...

Minä itse ainakin uskon Messengerin ja muiden sen kaltaisten kommunikointipalveluiden muodostuvan netin uusiksi "portaaleiksi", ihmisten netinkäytön perusyksiköiksi.

Tulee yksi paikka, josta tarkistetaan sähköpostit, soitetaan kavereilla, luetaan uutiset, pelataan pelejä... Tuollaiseenhan ympäristöön markkinoijankin on pakko päästä, varsinkin jos halajaa hyödyntää viraalimarkkinointia.

Aivan kuten tuossa mobiilidemossakin, niin brändit pyrkivät pääsemään Messengerissä luotettavaksi kaveriksi, jolta kysytään neuvoja, uutisia ja tarinoita.

Eiköhän tuo Suomeenkin jo tule (ainakin MSN:n tyypit sitä jo esittelivät) - katsotaan kenen mainostajan saamme siitä ensimmäisenä innostumaan!

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home