8.11.05

Digitaalista kansalaisaktivismia

Steve Rubel kirjoitti tänään yhdestä merkittävästä käyttäjien tuottamien sisältöjen kasvun tuomasta piirteestä: Mitä enemmän ihmiset keskustelevat eri palstoilla ja blogeissa yrityksistä ja brändeistä, sitä suurempi osa hakukoneen tuloksista vie kuluttajien kirjoittamiin sisältöihin.

Yhdysvalloissa BusinessWeekin Top 100 brändien hakutuloksista jo 39 % koostui blogien ja keskustelupalstojen sisällöistä. Meillä tulokset (ja siis myös verkossa brändeistä keskusteleminen) on vielä vähäisempää.

Pikaisesti Googlella testaten (hakusanoilla Sonera, Helsingin Sanomat, Volvo) sadan ensimmäisen hakutuloksen joukosta vähän alle 20 % johti kuluttajien kirjoittamiin sisältöihin. Nämäkin hakutulokset löytyivät usein 100 tuloksen listalta loppupäästä (toisin kuin viime kesän surullisessa Ravintola Lehtovaaran tapauksessa).

Suomalaisten kuluttajien kirjoittamat sisällöt näyttivät pikaisen silmäilyn perusteella myös olevan melko laimeita: Ainakaan yhteenkään Vihaan-tätä-brändiä -tyyppiseen kommenttiin en törmännyt. Yhdysvalloissa on Rubelin viittaaman tutkimuksen mukaan jo 16 000 brändin lyttäämiseen keskittynyttä sivustoa, joissa yksittäiset kuluttajat ovat päättäneet ottaa ohjia myös omiin käsiinsä.

Vastaaviin suomalaisiin sivustoihin olen törmännyt harvoin, mutta uskon ja toivon, että nettikeskustelu- ja blogaustaitoiset aktiiviset kuluttajat tulevat meilläkin hyödyntämään tätä vaihtoehtoa (lisää Kuluttavan elämän -kaltaisia sisältöjä, kiitos!). Ei nyt ehkä tarvitse aivan vihasivustoa perustaa, mutta mielestäni hyvin perustellut ja kirjoitetut kommentit yritysten toiminnasta ja tuotteista täydentäisivät hyvin ainakin omaa tiedonetsintääni.

Mitä enemmän me keskustelisimme ja kirjoittaisimme verkossa yrityksistä, heidän tuotteistaan sekä palveluistaan ja linkittäisimme tätä tietoa eteenpäin, sitä useammin muut kuluttajat tulisivat löytämään verkosta muutakin kuin vain yrityksen tarjoamaa tietoa. Se olisi minusta hyvää, digitaalista kansalaisaktivismia.

Ehkä jonkin ajan kuluttua hyvä merkki tulee olemaan se, jos yrityksestä tai tuotteesta tietoa etsiessä ei törmää negatiivisiin kuluttajapalautteisiin ja -kommentteihin. Hiljaisuus on merkkinä siitä, että yritys on hoitanut asiansa hyvin.

Pitäisikö pistää pystyyn hyvääpalvelua.com ja huonoapalvelua.com?

3 Comments:

At 9:45 ap., Anonymous Anonyymi said...

"hyvää-huonoa-palvelua"-saitti on jo pystyssä osoitteessa www.asiakaskokemus.fi, yllätys yllätys blogipohjaisena..

 
At 12:13 ip., Blogger marinadi said...

Kiitos kehuista, tässähän tulee paineita blogin tason nostamiseksi!

(Kuulinpa muuten myös sen, että olit puhunut oikein mainiosti ennen sitä keihäänheittäjäpoikaa. Hänkin oli kuulemma ollut ihan sanavalmis tyyppi. Harmi, etten ehtinyt paikalle todistamaan asiaa itse!)

 
At 12:40 ip., Blogger Pirkka said...

Aina oppii, kun avaa suunsa. Täytyypä käydä tsekkaamassa tuo Asiakaskokemus. Kiitos vinkistä!

Ja Marinadille: Ei tarvitse ottaa paineita. Jatka kuten ennenkin. Ja kiitos välillistä kehuista. :-)

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home