7.11.05

Blogaamisen motiiveista ja luotettavuudesta

eMarketer'in viime perjantaina julkaistu tutkimus (luettavissa 4.12.2005 saakka) blogeista, niiden ylläpitomotiiveista ja uskottavuudesta on mielenkiintoista luettavaa.

Toisin kuin aiemmin on sanottu, tämän tutkimuksen mukaan me blogaajat emme blogaa pelkän sanomisen innosta.

Vaikka reilut 31 % kyselyyn vastanneista sanoo bloginpidon pääsyyksi pyyteettömältä kuullostavan omien ajatusten kirjaamisen, lähes 34 % sanoo ylläpitävän blogiansa, koska he haluavat näkyvyyttä oman alansa auktoriteettinä.

Itse uskon tähän tulokseen, varsinkin jos tutkimuksen "oma ala" käsitetään laajasti. Jäin miettimään tarkemmin myös omaa "pyyteettömyyttäni".

Minusta ihmisluontoon kuuluu hyväksynnän ja arvostuksen tavoittelu. Ainakin minun olisi vaikea perustella itselleni blogin ylläpitämistä, jos en kokisi omia ajatuksiani edes sen verran tärkeiksi ajatusaihioiksi, että kaipaan niille taustatukea ja kommentointia. Ja kukapa ei pitäisi arvostuksen osoituksista, silloin harvoin kun niitä tulee?

Myönnän siis, että en ole blogaamisessani pyyteetön ja voin tulla asian kanssa ulos kaapista: Kirjaan siis ajatuksiani, mutta haluan myös pientä näkyvyyttä. En kai muuten tekisi tätä julkisessa verkossa.

Toinen tutkimuksen mielenkiintoinen aihe kysymys blogien luotettavuudesta: Onko yritysblogi vai yksittäisen työntekijän ylläpitämä luotettavampi kuin toinen.

Yritysblogeihin suhtautuminen jakoi vastaajat kahteen, lähes yhtä suureen ryhmään. Hitusen yli 50 prosenttia vastaajista piti yritysblogjea melko epäluotettavina tai kaikkinensa epäluotettavina ja täysin vastakkaista mieltäkin oli jotakuinkin samankokoinen ryhmä.

Mutta jos blogaajana on yksittäinen työntekijä, hänen bloginsa koetaan reilusti yritysblogia luotettavammaksi. Peräti 77 prosenttia piti työntekijän ylläpitämää blogia luotettavana, epäluotettavuuden jäädessä reiluun 22 prosenttiin.

Jos olettaisimme samojen tulosten pätevän myös Suomeen, on edessä väistämättä kysymys siitä muuttuisiko oma bloginikin epäuskottavammaksi, jos tätä julkaistaisiin Dagmarin verkkopalvelussa? Ja olenko myös epäluotettavampi, kun myönnän motiivien olevan muutakin kuin vain pyyteettömiä?

Oletko sinä pyyteetön blogaaja?

2 Comments:

At 6:02 ip., Anonymous Sami said...

Sellainen pointti tulee väkisin mieleen tuon tutkimuksen luettuani että kohderyhmä oli aika suppeasti valikoitu. Tuossa tutkimuksessakin tuotiin esille että erot AOL:n tekemään vastaavaan tutkimukseen ovat suuret - tämä ei ole mielestäni lainkaan yllättävää kun katsoo miten ne toteutettiin: uskaltaisin väittää, että Technoratin uutiskirjeen tilaajat ovat merkittävästi "edistyneempiä" Internetin, ja siten myös blogien, käyttäjiä kuin AOL:n tutkimukseen osallistuneet ihmiset.

Näin ollen pitäisin ko. tutkimuksen prosentuaalisien osuuksien kykyä kuvastaa koko blogikannan tilannetta varsin kyseenalaisena.

En tosin kyseenalaista tutkimustulosta itseään; aivan varmasti monet pitävät blogia tavoitellakseen jonkinlaista hyötyä. Kuitenkin motivaatioiden vastakkainasettelu on hiukan hankalaa: esimerkiksi monet blogit joita pidetään edistämään näkyvyyttä oman alansa auktoriteettina ovat erittäin hyödyllistä ja kiinnostavaa luettavaa - suurelle osalle lukijakuntaa siis pyyteettömän tuntuista toimintaa.

 
At 7:44 ip., Blogger Pirkka said...

Hyviä pointteja! Technoratia hyödyntävät varmasti hyvin erilaiset blogaajat kuin AOL:n tutkimukseen vastanneet, joka omalta osaltaan selittää hyvin erilaisen tuloksen.

Lukijoillehan monet, erityisesti amerikkalaisien, useasti viitattujen blogien seuraaminen on toden totta hyödyllistä ja kiinnostavaa, vaikka ne ovatkin "kaupallisia" todellisilta tarkoitusperiltään.

Pyyteettömyyden tunnun niihin saa aikaan varmasti tiedon vapaa jakaminen. Siinä missä minusta varsinkin Suomessa on pitkään ollut vallalla tiedon panttaamisen kulttuuri, avoimen tuntuisesti blogaavat ammattilaiset tuntuvat tulevan kuin eri planeetalta. Se, mistä ennen maksettiin, on nyt saatavilla ilmaiseksi, olivatpa motiivit millaisia tahansa.

Sitä paitsi, kyllähän myös lukijat ja blogaajat itse omalla verkostollaan tekevät jatkuvaa arviointia, ja äänestävät hiirellään, jos jokin ei miellytä.

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home