30.10.05

Verkkomainonnan todelliset panostukset?

Kirjoitin jokin aika sitten siitä, kuinka Iso-Britanniassa netti ohitti panostuksissa jo ulkomainonnan. Samalla voivottelin sitä, kuinka meillä Suomessa ollaan kovista kasvuprosenteista huolimatta reilusti monia muita Euroopan maita jäljessä. Vai ollaanko?

Virallisia tilastoja mainonnan määrästä kerää TNS Gallup. Heidän kotisivuiltaan löytyy myös listaus (klikkaa oikean reunan medialuettelolinkkiä) niistä medioista, joiden ilmoittamista summista verkkomainonnan viralliset panostustiedot lasketaan.

Lista on melko kattava, mutta siltä puuttuu muutama merkittävä peluri ja paljon pieniä toimijoita.

Sillä ei esimerkiksi ole MSN:n palveluita, jotka yhdessä muodostavat Suomen toiseksi suurimman verkkopalvelukokonaisuuden. Siellä ei ole White Rabbitin myymiä nuorisosaitteja, jotka ovat hyvin monien nuorille suunnattujen verkkokampanjoiden ydintä (ja nuorillehan netissä on perinteisesti kampanjoitukin). Sieltä puuttuvat myös vaikkapa Googlen hakusanamainonta sekä lehtitalojen saitit.

Osinhan seurannan ongelmana voi olla se, että isot kv-firmat eivät saa ilmoittaa maakohtaisia lukujaan ulospäin. Mutta sehän ei estä meitä laskemasta oman datamme perusteella kuinka paljon Dagmarin kautta ostetusta nettimainonnasta menee nykyseurannan ohi.

Tulos yllätti ainakin minut. Dagmarin kautta ostetusta verkkomainonnasta noin kolmannes ei näy nykyisissä verkkomainonnan panostustiedoissa. Ja nyt puhumme pelkästä mainonnasta, emme esim. näkyvyydestä nettihakemistoissa.

Sovimme yhdessä muiden mediatoimistojen netti-ihmisten kanssa, että hekin tarkistavat omat lukunsa, jotta voisimme tehdä yhdessä arviota verkkomainonnan todellisimmista panostuksista.

Eivät keräämämme panostusluvutkaan varmasti tule päätä huimaamaan, mutta todellisuudessa nettimainonnan osuus koko mediakakusta on reilusti nykyistä tietoa suurempi. Ei se ehkä meillä ole vielä ulkomainontaa ohittanut, mutta ainakin se hengittää paljon nykyistä tiiviimmin sen niskaan.

1 Comments:

At 10:37 ip., Anonymous Minna said...

Ongelmana on tietojen vertailukelpoisuus eri maiden välillä ja jopa maiden sisällä eri medioiden välillä.

Eri maissa mainospanostuksia lasketaan eri tavoin. Useissa maissa esim. hakemistot ja hakukoneet lasketaan nettimainontaan, mitä Suomen luvut eivät pidä sisällään. Nettimainonnan panostuksista taas jatkuvasti kasvava osuus ohjautuu bannermainonnan ulkopuolelle, jolloin todellinen kasvu ei välttämättä näy panostuksissa. Pidänkin hyvin todennäköisenä Pirkan mainitseman eron suuruusluokkaa Dagmarin lukujen ja Gallupin panostustietojen välillä.

Ikävää on se, että näitä hyvin tulkinnanvaraisia lukuja uutisoidaan usein yksioikoisesti, jolloin nettimainonnan määrä itse asiassa vaikuttaa todellista alhaisemmalta.

Loppuun kuriositeettina esimerkki, kun kerran Euroopan maista puhutaan:
täällä Italiassa nimittäin puhutaan vielä Suomeakin alhaisemmasta verkkomainospanostusten osuudesta mainoskakussa. Netin osuus oli vuonna 2004 1,2 % mainospanostuksista. Tähän saakka panostuksia on lisäksi mitannut eri taho kuin perinteistä mediaa, joten lukujen vertailukelpoisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Suurena askeleena on juuri julkistettu, että Nielsen Media Research, joka mittaa perinteistä mediaa, ottaa vihdoin myös netin mukaan mittauksiinsa. (http://www.iab.it/news/)

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home