18.10.05

Hyvää mainontaa, kiitos

Koostin eilen yhtä palaveria varten pienen dokumentin siitä, millaiset nettimainokset meidän oman kampanjatietopankkimme mukaan toimivat muita paremmin. Tekemäni koosteen sisältö ei varmasti yllätä ketään, joka on joskus nettimainonnan parissa puuhannut.

Merkittävimpänä asiana voi pitää sitä, että ihmiset tykkäävät räplätä. Me pidämme siitä, että toimintamme vaikuttaa mainoksiin. Interaktiviisuutta sisältävät mainokset toimivat keskimäärin selvästi ei-interaktiivisia paremmin.

Toinen merkittävä tuloksia parantava asia on mainoksen sisältämä tarina. Jos verkkomainonnassa pystyy kertomaan yllättävän, viihdyttävän tai alan konventioita rikkovan tarinan, se nostaa mainonnan toimivuutta. Ei siis ole ihme, että videomainoksetkin toimivat verkossa erinomaisesti.

Yritin tänä aamuna löytää vielä hyviä, uusia kotimaisia mainosesimerkkejä koosteeseeni. Katsoin läpi suurimpien kotimaisten verkkopalveluiden etusivut ja osin alasivujakin, ja lopputulema oli melko surullinen: Saitti toisensa jälkeen mainospaikat olivat täynnä tylsiä animoituja printtimainoksia.

En löytänyt yhtään interaktiivista mainosta, jossa käyttäjän toiminta olisi vaikuttanut edes jollain tavalla mainonnan sisältöön (en pidä esim. laajenevaa banneria kovin interaktiivisena).

En löytänyt yhtään mainosta, jossa olisi kerrottu tarinaa (yleisimmät hinta- tai -40 % -viestit ovat enemminkin yksittäisiä lauseita kuin tarinoita).

En nähnyt yhtään mainosta, joka olisi pyrkinyt vaikuttamaan tunteisiini.

Loppujen lopuksi löysin yhden hyvän esimerkin, Ruotsista. Kiusaamista vastustavan kampanjan mainos täytti jokaisen tärkeän kriteerin. Se oli interaktiivinen, se kertoi tarinan ja se vetosi tunteisiin.

Jäin miettimään miksi verkko on meillä jäänyt pelkäksi taktisten ja tylsien hintaviestien promokanavaksi. Miksi verkko on kanava, jonne tulevasta mainoksesta ei olla valmiita maksamaan?

Uskon, että kaikki hyötyisivät paremmasta verkkomainonnasta.

2 Comments:

At 3:37 ip., Anonymous MUSTI said...

Valitettavasti olet oikeassa.

Ja syitä siihen, miksi näin on voidaan etsiä neuvottelupöytien molemmilta puolilta . Valitettavan usein netti on jäänyt lapsipuolen asemaan mediamixissa ja se koetaan jonkinlaisena toisto- tai tukimediana. Lisäksi monissa mainotoimistoissa on vielävanhanaikainen asenne nettimainontaa kohtaan. Nettimainonta on sitä että "tehdään jotku bannerit sitten näistä printeistä".

En tiedä miksi joitain suunnittelijoita houkuttaa enemmän tehdä tv-spotti tai printti joka ohjaa nettiin kuin itse netissä pyörivä mainos, joka monesti jo samassa mediassa olemisen takia toimisi paremmin.

Esimerkkisi on loistava, koska sisälsi kaikki ne elementit joita hyvä verkkomainos pitää sisällään. Toinen suosikkini on FedExin kello, joka ei kylläkään ole interaktiivinen. Mutta se täyttää erään muun kriteerin, se on reaaliaikainen. Sekin on ominaisuus, jota liian vähän käytetään.

 
At 1:03 ip., Blogger Pirkka said...

FedExin kello oli kyllä mainio, lähes hypnoottinen mainos!

Itseäni ihmetyttää myös mikä tv-spotissa niin kiehtoo mainonnan suunnittelijoita. Maailmalla verkkoon tehdään jo aivan omia tv:n kaltaisia tuotantoja, jossa mainosta ei tarvitse edes puristaa 45 sekuntiin.

Mainonnan tekijät pääsisivät jo nyt rakentamaan pidempiä tarinoita ja lisäämään tarinaansa interaktiivisuutta, jos he vain haluaisivat.

Ei filkantekijöiden leipä ole loppumassa. Itse asiassa verkko tarjoaa heille paljon uusia mahdollisuuksia, jos he vain haluaisivat näitä hyödyntää.

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home