13.9.05

Renessanssimiehen kuolema?

MicroPersuasion ohjasi eteenpäin erittäin mielenkiintoiseen The Arizona Republicin artikkeliin, joka käsitteli iPod-aikaa, joka voi pahimmillaan muodostua myös iSolation-ajaksi.

Kun ihmiset valitsevat kaikista mahdollisista kanavistaan vain itseään kiinnostavat asiat, on riskinä se, että ihmisten näkökulmat kapenevat merkittävästi. Jos pystymme lähes aina ohittamaan omasta mielipiteestämme eroavat näkemykset - jos liberaalit ajatukset omaava ei koskaan törmää konservatiivisiin ajatuksiin - jää kokonaiskuva eittämättä hieman kapeaksi.

Itse uskon siihen, että parhaimmillaan digitaalinen on demand -maailma tarjoaa mahdollisuuden laajentaa omaa maailmankuvaansa. Toinen asia on sitten se, kuinka moni meistä siihen ehtii, jaksaa ja pystyy.

Totta näyttää kuitenkin olevan se, että kokonaisuus pirstoutuu yhä pienempiin osasiin ja tähän muutokseen on pystyttävä reagoimaan. Kohtaamme yhä enemmän yhä kohdennetumpia yleisöjä, joille ei voi puhua perinteisen massamarkkinoinnin tapaan.

Itse olen ottanut huoneentaulukseni ajatuksen "Niche is the mainstream of today", jonka Helene Venge, Levi’s® Europe'n Digital Marketing Manager sanoi osuvasti kesäkuisessa seminaarialustuksessaan.

Mutta koituuko nichemaailma renessanssimiehen kohtaloksi, sitä en tiedä. Seuraamalla vain oman mielipiteidensä mukaisia viestejä se ei ainakaan onnistu, jos se sitten tässä tiedon täyttämässä maailmassa on muutenkaan mahdollista.

2 Comments:

At 10:30 ap., Anonymous Anonyymi said...

Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

 
At 1:17 ap., Anonymous Jere Majava said...

Tuollaisesta echo chamber -ilmiöstä on syytetty blogejakin, mikä on aika älytöntä, erityisesti kun syytös kohdistuu milloin mihinkin teknologiaan. Pirstoutuneisuus on moniarvoisen ja eriytyneen yhteiskunnan väistämätön kääntöpuoli. Toisessa päässä on joko eristyneen yhteisön mekaaninen solidaarisuus tai yhden totuuden hirmuvalta.

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home