14.9.05

Pro Status Quo

Kuka saa päättää, kuka saa missäkin mainostaa ja miten? Tuo kysymys näyttää julkisuudessa päätyvän kovin helposti vain tiettyjen aktivistiryhmien marmatukseksi, mutta onneksi sentään jotkut haluavat pohtia sitä.

Bob Geldofin masinoiman Make Poverty History -kampanjan televisio- ja radiomainokset saivat eilen esityskiellon Iso-Britanniassa, koska niiden katsottiin välittävän poliittisia viestejä.

En tunne Iso-Britannian lakeja, mutta minusta perustelu on perin kumma, sillä mikä oikein on poliittista? Wikipedian ensimmäisen politiikka-määrittelyn mukaan "Politics is the process and method of making decisions for groups, and any activity aimed at influencing those decisions."

Sikäli mikäli tämä määritelmä katsottaisiin oikeaksi, olisiko edes mahdollista tehdä epäpoliittista mainontaa?

Tänään meillä kotimaassa Hämeenlinnan hallinto-oikeus päätti, ettei Tampereen kaupungin liikennelaitoksen päätös kieltää www.eroakirkosta.fi-verkkosivun mainonta linja-autoissa ollut lainvastainen. STT:n uutisen mukaan syynä oli se, että mainoksen julkaiseminen saattaisi loukata.

Ymmärrän, että mainosmedioilla on oikeus itse katsoa ja päättää, millaista mainontaa he näyttävät, mutta voiko tästä eteenpäin mainoskiellon perusteena käyttää Hämeenlinnan hallinto-oikeuden hyväksi havaitsemaa lausetta: "Sori, mutta tämä saattaisi ehkä mahdollisesti loukata jotain."

Minua kirkkoon kuuluvana ei ainakaan tuollaisen mainoksen näyttäminen olisi loukannut. Pikemminkin minua loukkaa se, että tuollaisella päätöksellä virallinen taho asettautuu meidän yläpuolellemme. Se osoittaa, ettei hallinto-oikeuden mielestä ole hyvä, että ihminen joutuu kohtaamaan omaa mielipidettään vastustavia viestejä.

Tällaiset päätökset puolustavat pysyvyyttä, mutta eivät perustele sitä, miksi nykytila olisi niin erityisesti puolustamisen arvoinen.

Hassua, että www.eroakirkosta.fi saattaa loukata, mutta puolialastomat ihmiset eivät.

2 Comments:

At 11:20 ip., Blogger Tuija Aalto said...

Kirjoitin juuri, että Pasi Räihä oli kirjoittanut tuosta samasta aiheesta X-Stagella. Itse jäin miettimään elokuista Veikkauksen Arpa Power-kamppista. Oliko se eka versio tosi nopeasti ohi vai kuvittelinko vain?

 
At 4:19 ip., Anonymous Anonyymi said...

Niinpä. Entä sitten puolestaan mainos joka kehoittaa liittymään evankelisluterilaiseen kirkkoon - tai vaikka helluntaiseurakuntaan. Lähdetään siitä että sellainen saattaa loukata ateistisemmin ajattelevaa henkilöä? Näinhän se juuri on tämän Hämeenlinnan päätöksen taustalla tämä ajatus, vai onko? Toisaalta taasen ymmärrän (no kun itsekin olen mediaa pyörittänyt) mainosmedian kielteisen kannan esim. uhkapeleihin, pornoon, uskontoon ja politiikkaan liittyvään mainontaan - mutta useinmiten nämä aihepiirit saa tietää ihan kysymällä, tai mediat kertovat ne ostajalle pyytämättä. Eli nyt oli sitten lipsahtanut mainos mediaan huomaamatta, ja se on sitten otettu pois - jos Treen liikennelaitoksella ois selkeät ohjeet millaiselle sisällölle he mainostilaa myyvät, ei mitään hässäkkää oisi saatu aikaiseksi. Ilmeisesti näin ei ole, elikkä hopi hopi siellä Mansessa kyhäämään parempia ohjeita & klausuuleja mainostilan myyntiä ohjeistamaan. Säästytään sitten turhanpäiväisiltä oikeusjutuilta ;o)

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home