10.9.05

Nämä asiat opin tällä viikolla töissä –lista

Tämä on pahimmanlaatuista oman navan kaivelua. Hyppää siis suoraan yli, jos ahdistaa.

Keskustelin eilen illalla ystäväni kanssa ja hän varoitti, että kun kerran olin ottanut puheenaiheeksi eläimet, tulee minusta ennemmin tai myöhemmin myös kettutyttö. Pari päivää sitten en edes tiennyt olevani eläintensuojelija tai kuluttaja, joka on mielipiteineen väärässä. Nyt tiedän, ja ehkä vähän jotain enemmänkin.

Vaikka itse olen muita jo kouluttanut blogimaailman ihmeisiin, sain kokea omalta osaltani pienen muistutuksen tämän maailman voimasta yhden päivän aikana (puheluita tuli useampi, sähköposteja ja tekstiviestejä myös - kaikki eivät täysin painokelpoisia, mutta mitäs siitä).

Absurdin perjantaipäivän jälkeen voisin lisätä ainakin neljä isompaa asiaa omalle Nämä asiat opin tällä viikolla töissä –listalleni.

Tämän opin 1
Minun mielestäni yksittäinen kuluttaja tekee aina arvionsa yritysten kampanjatoimenpiteistä puutteellisten tietojen perusteella. Arviointiasteikot eivät ole kovin sofistikoituneita, lähinnä malliin pidän-en pidä, mauton-tyylikäs.

Juuri näin minäkin tein JCDecaux’n kyyhkyskampanjasta kuultuani. Kuulin tarinan, jopa varmistin sen toiseltakin taholta, jonka jälkeen kirjoitin oman mielipiteeni siitä. Minulla ei ollut muuta tiedonhankintakanavaa, enkä muuta tarvitsekaan oman mielipiteeni ilmaisemiseksi. Jos markkinoija haluaisi kuluttajan pääsevän toisenlaiseen lopputulokseen, on kenen tahansa löydettävä netistä taustatiedot, joiden pohjalta voi päätyä toisiin johtopäätöksiin.

Tässä tilanteessa minä en ainakaan googlaamalla lisätietoja löytänyt, joten kirjoitin keskustelujen pohjalta, aivan kuten jo alusta lähtien kerroin.

Minulla, markkinoinnin ja mainonnan kuluttajana, ei ole koskaan toimittajan velvollisuutta kaivaa taustatietoja tai selvitellä kampanjoiden tehneiden toimistojen nimiä, jotta voisin tehdä tasapuolisen analyysin asiasta. Jos se velvollisuus kuuluu jollekin, niin minun mielestä markkinoijalle, joka ei tätä velvollisuutta tässä yhteydessä täyttänyt.

Tämän opin 2
Jos tavoitteena on hätkähdyttää ja herättää, on mielestäni oltava myös valmis siihen, etteivät kaikki reaktiot ole myönteisiä. Hätkähdyttämiseen kun liittyy useasti asioiden eettiset aspektit. Nämä tulisi mielestäni punnita jokaiselta kantilta, ei pelkästään siinä suhteellisen heterogeenisessä ja samanmielisessä työporukassa, jonka jäsenten arvot ja asenteet ovat usein yllättävän lähellä toisiaan.

Jos idea vielä laajemmankin pohdinnan jälkeen koetaan hyväksi ja se lähdetään toteuttamaan, on oltava valmis reaktioihin. Itse asiassa, en olisi varmasti saanut tietää koko kampanjasta, jos eräs ”lahjan” vastaanottaja ei olisi siitä närkästynyt. Se oli hänen reaktionsa, josta hän kertoi eteenpäin.

Minä närkästyin, koska kampanja soti omaa arvomaailmaani vastaan. Kun toteutetusta kampanjasta kaapii kuorrutuksen pois, jää minun mielestäni jäljelle vain se, että kampanjassa eläin lähetettiin lahjaksi. Kukaan ei tätä kyyhkystä työpaikalleen ollut pyytänyt, se tuli tilaamatta. Siitä ei voinut kieltäytyä omatuntoon ja etiikkaan vedoten.

Tämän opin 3
Yhdestä asiasta olen silti erittäin iloinen: Siitä, että sain perjantaina puhelinsoiton kampanjan tehneeltä Publicikselta. Uskon vakaasti, etteivät kaikki tämän maan johtavista mainostoimistoista edes seuraa tarkasti mitä heidän tuotoksistaan puhutaan (paitsi jos niitä hehkutetaan) tai pyri osallistumaan näistä käytäviin keskusteluihin. Tästä iso kiitos Publicikselle!

Blogimaailma tarjoaa kenelle tahansa välittömän vastineoikeuden, se lähes velvoittaa tarttumaan asioihin, joista olemme eri mieltä. Mielestäni nykyinen digimaailma suorastaan tyrkyttää yrityksille mahdollisuutta käydä dialogia sidosryhmiensä kanssa. Miten ja millä äänensävyllä se tulisi tehdä, on jokaisen itse päätettävä.

Mutta dialogiin ryhtyminen tarkoittaa mielestäni myös sitä, ettei tavoitteena saa olla toisten ihmisten pään kääntäminen. Dialogi ei ole väittely, josta jompikumpi selviää voittajana. Sen lopputuloksena siihen osallistuvat saavat paremman näkemyksen siitä, miten ja miksi toiset toimivat niin kuin toimivat, ja juuri tuota tietoa markkinoija tarvitsee entistä enemmän.

Tämän opin 4
Eräs itseäni koko jutussa mietityttänyt asia on se, olisiko minun kirjoitukseeni reagoitu, jos se olisi ollut vaikkapa eläinsuojelijoiden keskustelupalstalla. Epäilenpä, että ei.

Nyt eriävä mielipide tuli vähän niin kuin alan sisältä, olkoonkin, että vain perusvalkokaulustyöläiseltä ja entiseltä copywriteriltä. Jos asia on näin (ja sitähän kukaan meistä ei voi todistaa), kertoo se ennen kaikkea siitä, mikä vastuu meillä jokaisella markkinointi-ihmisellä on sanoa ääneen mielipiteemme ja olla myös eri mieltä, kun siltä tuntuu. Niin kauan kun erimielisyys keskittyy tekemiimme asioihin, on kaikki hyvin.

Jos kerran rivityöläisen mielipide voi jo saada aikaan puheluita toimitusjohtajalle, niin mitä voisivatkaan saada korkeamman tason markkinointipäättäjien pohdinnat?

- - -

Tämä ei ollut maailman tärkein asia. Joku sanoi minulle, että minun tulisi keskittyä tärkeämpiin aiheisiin, mutta sillä perusteella reagointi ja dialogi jäisi vähän turhan vähäiseksi.

Se oli tärkeä asia minulle juuri sinä hetkenä, kun sen kirjoitin. Ei maailman tärkein, mutta tärkeä. Mielestäni juuri näin epärationaalisesti me kaikki toimimme ja teemme päätöksiä. Tällaisille kuluttajille me kaikki markkinointiakin teemme ja siksi yritän kovasti miettiä omalta osaltani, mitä voisin tästä oppia.

Yksi tästä absurdista tapahtumasta nouseva tärkeä kysymys, jota itse en ole vielä ehtinyt kunnolla pohtia, on se käsittämätöntä yrityslahja- ja lahjuskulttuuri, joka mainos- ja mediakentällä vallitsee. Siirrän sen pohdintalistallani pari piirua eteenpäin ja palaan siihen joku päivä. En ehkä blogissani, vaan ihan muualla. Sen kuitenkin jo tiedän, että eihän tässä lahjojen maailmassa ole mitään järkeä.

1 Comments:

At 2:47 ip., Blogger Janne said...

Äärimmäisen tärkeää asiaa. Kiitos sinulle, että kirjoitit tämän, ja otit kantaa.

(Ja kiitos Publicikselle, joista jäi mokasta huolimatta sittenkin hyvä maku suuhun. Juuri noin toimii vastuullinen yritys.)

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home