6.9.05

Kuluttaja on aina väärässä

Lukeepa mitä tahansa markkinointialan kirjallisuutta, viime aikoina markkinoijia on kehotettu päästämään irti brändistään ja ottamaan ihmiset mukaan tuottamaan sisältöjä, muutamia kehityslinjoja mainitakseni.

Siinä surullisen kuuluisassa nurkkahuoneessa viesti ei aina ole kuitenkaan mennyt täysin perille. Hyvän esimerkin tarjoaa Adrants, joka kertoo, kuinka Lego opettaa omassa verkkopalvelussaan ihmisiä käyttämään heistä oikeaa, suojattua brändinimeä.

Voi sitä onnetonta kuluttajaa, joka ei tiedä, että Legoihin tulisi aina viitata termillä Lego, ei Legos (in English). Hän saattaa näpytellä osoitteekseen www.legos.com, jonka Lego kyllä omistaa.

Mutta sen sijaan, että hänet vain ohjattaisiin suoraan Legon verkkopalvelun etusivulle, hänelle kerrotaan, että "Käytit hienoista leluistamme aivan väärää nimeä! Suojele meidän kanssa hienoa brändiämme ja käytä aina termiä Lego, ei Legos."

Anteeksi mitä? Yritys siis sanoo kuluttajalle, että he ovat häneen hieman pettyneitä, sillä hän ei osaa käyttäytyä brand bookin mukaisesti.

Voi kai sen kuluttajan ottaa mukaan rakentamaan brändiä myös näin...

Lisäys 8.9.2005: Tämän päiväisessa Media Postissa (vaatii rekisteröinnin) Legon edustaja yrittää selittää asiaa parhain päin, mutta lopputulema on ainakin minusta täysi nolla. Näin ei tuotemerkkiä tulisi suojella.

2 Comments:

At 11:57 ap., Anonymous Anu said...

Mitähän nuo tekisivät, jos saisivat tietää, että suomalaiset lapset käyttävät termiä "leekoja"...

 
At 12:15 ip., Blogger Pirkka said...

Jäin vain miettimään, että kyllähän tässä olisi oivallinen paikka lanseerata uusi, toiminnallinen tosi-tv-sarja "Brändipoliisit".

Mustiin pukeutuneet miehet vaan kiertämään ympäri maata punaisilla urheiluautoilla ja iskemään firmojen brändiraamattua vasten tehtyihin rikkeisiin.

Kyllä siinä iskostuisi keuruulaisen Hirvosen perheen tenaville hyvin mieleen, että se on Lego, ei Leeko, kun brändipolisiit tekevät rynnäkön lastenhuoneeseen kesken leikkien.

Hmmm. Mutta sehän olisi vähän niin kuin Karpo tai Michael Moore, mutta juurikin toisinpäin.

Toimiva konsepti, saa hyödyntää vapaasti.

Pirkka

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home