25.9.05

Kuluttaja on aina väärässä, osa 2

Yritysmaailma ei totta vie ole vielä valmis kohtaamaan aktiivisia kuluttajia. Ja jos he yrittäväkin kohdata kuluttajia, on lopputulema usein jotain Legon kaltaista ajattelematonta brändihemmojen sähläystä.

Sama ajatus tuli taas mieleeni, kun luin ÄKT:n edustajan antamia lausuntoja siitä, ettei cd-levyjä ole oikeastaan edes tehty kuunneltavaksi vaikkapa tietokoneella. Visa Kopusta lainaten:

"Nyt pitää ymmärtää, että tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Normaalisti musiikkia kuunnellaan autossa tai stereoiden kautta", Kyyrä sanoo ja jatkaa: "Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista".

Ei ihme, että ÄKT halusi tuon lausunnon poistettavaksi Tietokone-lehden nettisivuilta, sen verran järjetön se on.

ÄKT:n herran lausunto osoittaa jälleen kerran sen, ettei yrityselämä ole kovin ajantasalla nykyisen digimaailman kehityksessä. Se, että joku on joskus suunnittellut tuotteelle tai palvelulle jonkin käyttötarkoituksen, ei tarkoita sitä, etteivätkö aktiiviset kuluttajat keksisi niille aivan uusiakin käyttötapoja. Eivätkä monet ennen niin oudoista käyttötavoista enää edes ole niin epänormaaleja, kuten Tuija kirjoittaa.

Tätä kuluttaja-aktiivisuutta vastaan voi toki yrittää taistella, mutta ennen kuin on liian myöhäistä, kannattaisi myös miettiä, tulisiko omia toimintatapoja muuttaa.

Voi toki mennä sanomaan kuluttajalle, että hän on väärässä esim. halutessaan, että cd-levyt toimisivat myös mac-tietokoneissa. Toisena vaihtoehtona voisi vaikka olla kuluttajien ottaminen mukaan yrityksen tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.

Voisivatko tuhannet kuluttajat tietää tarkemmin omista tarpeistaan kuin firman omat tuotekehittelijät?

0 Comments:

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home