8.9.05

JCDecaux, kaikkien eläinten asialla

Mediatoimistoihin ja asiakkaille tulvii erinäisiltä asiakkailta viikko toisensa jälkeen mitä kummallisimpia lahjoja, selänraapijasta kakkupaloihin.

Jälkimmäinen tuli tänään JCDecaux'lta, tuolta ulkomainosjätiltä, jonka kaikki muistamme kesäkuussa poistaneen Animalian "lukuisia valituksia" saaneen eläinsuojelukampanjan.

Näyttää siltä, että JCDecaux on valinnut oman puolensa ja se ei ole todellakaan eläinsuojelun puolella. Eräs asiakkaamme nimittäin kertoi, että hän oli saanut JCDecaux'lta lahjaksi postissa lähetin tuoman elävän kyyhkysen. Kyllä. Eläimen.

Lisäys 9.9.2005: Sain tänään puhelun toimistolta, joka suunnitteli tämän kampanjan. Lisäyksenä ylläolevaan minulle kerrottiin, että kyyhky kuljetettiin toimistoon kyyhkynkuljetuslaatikossa ja sen toi eläinkouluttaja. Tämä on tietenkin hyvä asia, mutta jo periaatteellisesti olimme hyvinkin eri linjoilla kampanjasuunnittelijan kanssa.

Ohjeissa oli sentään ystävällisesti sanottu, että jos ulkona sataa, niin eläintä ei saisi päästää vapaaksi (vaan mitä sillä siis pitäisi tehdä?), tai voihan siitä tietenkin tehdä myös kyyhkyspaistia, jos niin tahtoo.

Mutta muistaen kesäkuisen kampanjan, ei voi kuin ihmetellä tällaista "asiakaslahjaa". Kyseessä on eläinrääkkäys ja eläinsuojeluasia. Lahja on mauton, ajattelematon, jopa törkeä. On toki totta, että nykyisessä maailmassa mediahälyn keskeltä on vaikea erottautua, mutta erottautuminenkin täytyy tehdä tyylillä.

Onneksi minulle tuli JCDecaux'lta vain Sacher-kakkupala, mutta täytyy sanoa, että kyllä se jotenkin oudosti maistui kyyhkyseltä. En syönyt kakkuani loppuun.

Tämä mielipide on täysin henkilökohtainen, eikä edusta millään tavalla työnantajaani Dagmaria. Tämä tarina on kirjoitettu keskustelun pohjalta.

Koska itsekään en meinannut uskoa tarinaa, pyrin tarkistamaan sitä parista eri lähteestä. Ne ainakin vahvistivat tarinan todeksi, joten siksi kerron sen eteenpäin (samalla toivoen, ettei tämä olisi totta - myönnän iloisesti, jos olen ollut väärässä!).

Ihan itse en ole kyyhkystä päässyt näkemään paketissa. Onneksi.

17 Comments:

At 1:50 ip., Anonymous Minna said...

Voi hyvanen aika. Jos tama tarina on totta, toivon nakevani laajempaakin arvostelua mediassa!

Ciao, minna

 
At 2:19 ip., Anonymous alaska said...

Kait lähetit linkin myös toimittajatutuille? Ihan käsittämätöntä...

 
At 2:22 ip., Blogger Pirkka said...

Ilokseni sain todeta, että ystäväni mediassa olivat saaneet tästä jo tietää hitusen ennen minua.

Juttu kuulema tulee. Ja täysin aiheesta.

Ihminen voi johonkin ilmoittaa, ettei halua puhelinmyyntiä. Missä voi ilmoittaa, ettei halua yrityslahjoja medioilta, jos meno on tällaista?

 
At 2:54 ip., Anonymous Heikki said...

Moi Pirkka. Olen yhtä ällistynyt. Ehkä totuus on sittenkin jossain sisällä. Aikoinaan kävin tutustumassa Pusulassa kirjekyyhkyfarmiin ja ne ovat melkein hienointa maailmassa. Mutta Postin kuljetettavaksi niitä laittavat ovat syvältä. Sitä paitsi Animalian kampanja oli hieno. Meidänkin lapset olivat aivan innoissaan siitä.

 
At 11:14 ap., Anonymous Ville said...

Kuulostaa tosi omituiselta. Mä oon mukana järjestämässä maanantaina 12.9. tilaisuutta "Kuka omistaa kaupunkitilan - keskustelua mainonnasta, broilereista ja pikkuhousuista kaupungin kaduilla". Siis Annantalossa klo 18.

Asiaa voi siellä kysyä suoraan JC Decaux'n toimitusjohtajalta Klaus Kuhaselta. Muita puhujia on Heidi Hautala ja Johanna Sumuvuori vihreistä sekä Animalian mainoskampanjan tehneen mainostoimisto Incogniton toimitusjohtaja Mika Nevalainen.

 
At 1:19 ip., Anonymous Anonyymi said...

Hyvät eläinten ystävät, ystävät mediassa sekä mediatoimistoissa…

Omaksi ja asiakkaamme harmiksi olen lukenut virheellisiä ja täysin perättömiä tarinoita JCDecaux’n kirjekyyhky-kampanjasta.

Kyseisissä keskusteluissa puhutaan hyvämaineisesta yrityksestä ikään kuin se olisi eläinrääkkäyksen asialla, viitaten kuulopuheiden perusteella yrityslahjaan; kirjekyyhkyyn, ”jonka eräs asiakkaamme sai kuulemma JCDeacaux’lta lahjaksi postissa”…

Dagmar-mediatoimiston Pirkka piti ”lahjaa” mauttomana, ajattelemattomana, jopa törkeänä. Kaiken lisäksi nämä paikkaansa pitämättömät väitteet saivat tuekseen muita paheksuvia kommentteja.

Aloitetaanpa muutamalla faktalla:

1. Kirjekyyhkyn lähettäminen valituille yrityksille tai henkilöille, oli osa suurempaa kampanjakokonaisuutta, jonka suunnittelusta minä ja edustamani mainostoimisto Publicis Helsinki vastasi.

2. Kyseessä oli innovatiivinen suorapostitus, jossa kirjekyyhkyt kuljetettiin asiaankuuluvissa kyyhkyslaatikoissa yrityksiin, kyyhkysenkasvattajan toimesta. Lintua ei jätetty yritykseen, mikäli nimetty vastaanottaja EI ollut paikalla.

3. Lintulaatikossa oli selkeät ohjeet, joissa kehotettiin toimimaan mahdollisimman pian, eli a) kävelemään ulos laatikon kanssa b) vapauttamaan kirjekyyhky laatikosta kyyhkysenkasvattajan ohjeiden mukaisesti ja c) HUOM! Kyyhkystä EI saanut päästää vapaaksi pimeään tai sateeseen.

Edelleen, koulutettu lähetti oli koko ajan paikalla, asiakkaan päästäessä kirjekyyhkyn vapaaksi. Mikäli sää olisi ollut lentotoiminnan kannalta epäsuotuisa, ts. sateinen, kyyhkysiä ei olisi ko päivänä toimitettu perille. Kaiken tämän lisäksi, vastaanottajalle toimitettiin puhelinnumero yllättäviä pulmatilanteita varten.

4. Koulutetut kirjekyyhkyt suoriutuivat tehtävistään odotetulla tavalla ja ovat palanneet hyvävoimaisina onnellisesti kotilakkaansa.

6. Kampanja tehtiin yhteistyössä asiantuntevan ammatinharjoittajan kanssa. Siis henkilön, jolla on vuosien kokemus kirjekyyhkyistä ja niiden kouluttamisesta.

7. Kirjekyyhkyt ovat vuosituhansia vanha lentopostijärjestelmä. Kirjekyyhky tuo viestin perille nopeasti, varmasti ja mikä parasta, tyylikkäästi. Kyyhkyjen erinomaisuus viestinviejinä perustuu hyvän lentotaidon lisäksi niiden uskomattomaan suunnistuskykyyn. Sisäisen kompassinsa tukena kyyhkyt käyttävät aurinkoa oikean suunnan määrittämiseen. Kyyhkyt palaavat kotilakkaansa jopa tuhansien kilometrien päästä. Matkalennossa lintu lentää keskimäärin kilometrin minuutissa. Kyyhkysten luontaisia lento- ja suunnistustaitoja kehitetään harjoittelemalla.
Lisätietoja mm.www.viestikyyhky.fi
Mikäli jollakulla vielä ilmenee kysyttävää tämän tiimoilta, ottakaa ystävällisesti yhteyttä asiasta perillä oleviin tahoihin yrityksemme vaihteen kautta.

Publicis Helsingin ja JCDecaux’n puolesta;

Mikko Pekkala, copywriter

 
At 1:26 ip., Anonymous Mikko said...

Saatanan puupäät! Ottakaa asioista selvää ennen kuin kirjoitatte perättömiä ja vahingoittavia juttuja kaikkien luettavaksi. On teillä melko löyhä moraali kun väärän todistuksen sanominen ei tunnu missään. Sen sijaan kaikenmaailman paskanjauhaminen ja vouhkaaminen ”oikeiden asioiden puolesta” on jotenkin hyväksyttävää. Jos olisin yhtään vittumaisempi jätkä, laittaisin juristit perään. Ihan teidän omaksi parhaaksenne, miettimään vähän tekoja ja niiden seurauksia. Ääliöt!

Tämä mielipide on täysin henkilökohtainen, eikä edusta millään tavalla työnantajaani Publicis Helsinkiä, vielä vähemmän asiakastamme JCDecaux’ta.

 
At 1:50 ip., Anonymous Samuli said...

Noh. Eläinten käyttäminen yrityslahjana on joka tapauksessa mautonta, vaikka kyseessä olisikin koulutettu kirjekyyhky. Olen blogaajan kanssa myös samaa mieltä siitä, että erityisen kiusalliseksi asian tekee se, että eläinlahjoja lähettelevä yritys on sama, joka poisti eläinsuojelukampanjan pois katukuvasta.

Mainostoimistolla on varmasti ollut hieno idea "innovatiivisesta suorapostituksesta", jonka avulla erottaudutaan muista. Nythän kampanja onnistui täydellisesti: se todellakin teki vaikutuksen! Ensi kesänä yritys voisi lahjoittaa vaikka kissanpennut asiakkaille. Kissanpennut ovat söpöjä, pörröisiä ja mikä liittyykään kesään paremmin kuin kesäkissa. Miu!

Yritän vielä ymmärtää nimimerkki "Mikon" argumentia "perättömästä todistuksesta". Yritin löytää blogaajan tekstistä ne perättömät väitteet, mutta en löytänyt.

Aurinkoista päivää kaikille!

 
At 2:06 ip., Anonymous Totte said...

Bloggaajan kommentissa ei ole mitään asiatonta tai perätöntä. Se, miksi bloggaajan kirjoittama juttu vaikuttaa "perättömältä" ja "vahingoittavalta", on, että kyseessä on mauton, absurdi, groteski ja asiaton kampanja. Kirjoituksen asiasisältö, joka on täysin kunnossa, tekee siitä niin "perättömän" ja "vahingoittavan" oloisen.

On turha syyttää nimimerkki "Pirkkaa" siitä, on tehty näin typerältä, mauttomalta ja loukkaavalta kuulostava kampanja. Mainostoimisto Publicis Helsinki voi siis syyttää ainoastaan itseään huonon kuvan antamisesta.

 
At 2:10 ip., Anonymous totte said...

"On turha syyttää nimimerkki 'Pirkkaa' siitä, ETTÄ on tehty näin typerältä, mauttomalta ja loukkaavalta kuulostava kampanja", piti sanomani.

 
At 3:03 ip., Blogger Pirkka said...

Kiitos kommenteista kaikille.

Lisäsin mielelläni Publiciksen kanssa käydyn keskustelun jälkeen muutaman täydennyksen omaan blogimerkintääni (postin olin vaihtanut lähetiksi jo aiemmin).

Sen sijaan syytöksiin virheellisistä tiedoista en ainakaan itse löytänyt mitään perusteita.

Minusta meidän kaikkien markkinoijien on myös huomattava se, että markkinointiviestejä vastaanottava ei todellakaan voi tietää jokaista aspektia kampanjasta, sen pohjana käytettyjä tietoja ja toteutuksen jokaisesta nyanssia.

Se, että minä omassa mielipidekirjoituksessani - jonka takana seison ilomielin yhä - kerron omiin, osin puutteellisiin tietoihin pohjautuvaa mielipidettäni, ei ole miltään kantilta katsoen väärin.

Ei keskustelua voi rajata ainoastaan niihin ihmisiin, jotka tietävät asiasta kaiken. Tuollaisen rajauksen voi ehkä tehdä tieteessä, mutta ei markkinoinnissa.

Tämä on mielipide. Se pohjautuu itseni ystävieni ja tuttavieni kanssa käytyihin keskusteluihin. Näitä keskusteluja käydään brändeistä ja kampanjoista koko ajan, tiesivät brändinhaltijat ja -rakentajat sitä tai eivät.

Minulla ei ole mitään syytä, ei edes tarkempien tietojan perusteella, olla eri mieltä. Eläin ei ole lahja.

 
At 3:39 ip., Anonymous Samuli said...

Eikä tämä ole ainoa palsta, jossa "innovatiivisesta suorapostituksesta" on keskusteltu! Tosin ei ihan tuolla termillä.

 
At 7:13 ip., Blogger Janne said...

Olen tyystin samaa mieltä Pirkan kanssa: eläin ei ole, eikä saa olla lahja.

On hyvä, että Publicis ottaa vastuun tapahtuneesta, mutta kai sitä nyt sen verran pitäisi olla järkeä päässä, että tajuaa, että tämmöinen leviää hyvin nopeasti käsistä. Mainostaminenhan perustuu mielikuviin, ei faktoihin. Onko siis ihme, jos ihmisillä on nyt sellainen mielikuva, että Publicis ja JCDecaux käyttävät eläviä eläimiä mainospostina?

Oma moka, suoraan sanottuna.

 
At 7:48 ap., Anonymous Anonyymi said...

Eihän eläin tässä tapauksessa mikään yrityslahja ollut. Sitä käytettiin siihen tarkoitukseen, mihin sitä on jo vuosituhansia käytetty, eli viestin viemiseen.

Minä saan vuosittain useita eläimistä valmistettuja yrityslahjoja: on sisäfilettä, lohta, olenpa jopa saanut säilöttyä hanhenmaksaa. Joulun alla tuleva kinkkulahjakortti ei ole kovinkaan poikkeuksellinen lahja. Näiden lahjojen takia se eläin on tapettu, kyseinen kyyhky sai puolestaan tehdä sitä mitä varten se on olemassa.

Mitä seuraavaksi, haluatte kieltää hevosilla ratsastamisen?

Kummallisia nämä nykyajan kettutytöt, päästetään kyllä vaarallisia minkkejä luontoon, mutta yhden kyyhkysen valvotuissa olosuhteissa tehdystä laillisesta ja tarkoituksenmukaisesta vapauttamisesta nostetaan tällainen meteli.

 
At 5:59 ip., Anonymous -minna said...

Eihän asiasta oikeastaan alunperin isoa meteliä nostettu. Yksityishenkilö vain kirjoitti blogiinsa oman mielipiteensä aiheesta. Häly johtunee ehkä siitä, että koira älähti, kun kalikka kalahti? Kettutytöistä puhuminen tässä yhteydessä on mielestäni liioiteltua. Oman mielipiteen ilmaiseminen kun ei aiheuta harmia kyyhkyille eikä muillekaan, joten vapautettuihin minkkeihin vertaaminen on aika typerää. Ennemmin olisi hyvä pitää mielessä, että markkinointi ei välttämättä aiheuta vastaanottajassa positiivista reaktiota. Mainoksistahan saa vaihtaa mielipiteitä keskusteluissakin, miksei sitten internet-blogissa? Pointsit kuitenkin Publicikselle, koska reagoitte mainonnan saamaan palautteeseen ja vielä välittömästi.

 
At 9:11 ip., Anonymous Anonyymi said...

Tsekatkaapa tämä Publiciksen internet-sivuilta löytyvä, heidän suunnittelemansa mainos, jota käytetään referenssinä:

 
At 10:28 ap., Anonymous Anonyymi said...

Melko tekopyhää vouhkaamista bloggerilta.

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home