26.5.05

Hyvää viraalia

Ei paskempi tapa viettää työpäivää: Katselin yhden päivän ajan viraalivideoita ja pelailin netissä kiertäviä viraalipelejä. Monet netin ns. viraaliviritelmistä ovat vielä melkoisen kökköjä, joten päivä viraalimarkkinoinnin parissa alkoi jo iltapäivän alussa hieman puuduttaa.

Meillä Suomessa viraaliulottuvuus tuntuu jäävän Lähetä kaverille -linkin tasolle. Kärjistäen voisi sanoa, että yllättävän moni viraalimarkkinointia netissä käyttävä yritys ei ole vielä osannut vastata kysymykseen: Miksi ihmeessä kukaan haluaisi lähettää tätä meidän mainostamme eteenpäin?

Päivän paneutumisen jälkeen viraalivirityksistä löytyi mielestäni kaksi selvää linjaa:
  • Hauskat videot, ei 30 sekunnin spottia: Astetta rohkeampaa, hauskempaa sisältöä, joka ei silti saa olla liian mainosmaista
  • Pelaa tätä kesken tylsän työpäivän! Brändi tarjoaa hengähdystauon keskellä päivää ja parhaimmillaan voit myös haastaa kaverisi mukaan

    Hyvä viraalimarkkinointi on aina todellista prime time -markkinointia. Sen saaja viettää kesken tylsän duuni- tai opiskelupäivän pari minuuttia hauskan mainosvideon parissa tai pelaamalla Yritys X:n sponssaamaa peliä.

    Ja parhaat viraaliviestit lähettää mielellään eteenpäin. Minä esimerkiksi suosittelen lämpimästi näitä:
  • Consumer Union For Safer Drugs: Jos kuluttajavalistus olisi aina tällaista, niin eiköhän viesti menisi hyvin perille! [Kiitos Jaffe Juice]
  • Levis 501: Uncomplicated: Jos vanhat suosikkifarkut pitää positioida jotenkin, niin juuri näin! [Lähteen jo kadotin :-(]
  • 42 Below Vodka: Ihan kaikkea ei viitsi valtavirtamediaan tunkea. Valitettavasti! [Lähteen jo kadotin :-(]

  • 0 Comments:

    Lähetä kommentti

    Links to this post:

    Luo linkki

    << Home