12.4.05

Muutos tuli jo. Huomasitko?

Monelta puolelta tulee tasaisin väliajoin valitusta siitä, etteivät mainostoimistot pysy perässä mobiilin ja interaktiivisen kehityksen vauhdissa. Osan valituksesta voi varmasti ohjata myös mediatoimistoihin, jotka voisivat hieman tiiviimmin informoida toimistoja ja tehdä parempaa yhteistyötä näiden kanssa.

Silti en ole muutamassa yhteistyöpalaverissa muuta kuin pyöritellä silmiäni, kun interaktiivisista asioista puhuttaessa vanhat asenteet puskevat läpi.

Case 1
Puhuimme tietokonepeleistä. "Ei niitä pelaa kuin nuoret jannut, emmekä me nyt heitä tavoittele." Nuoret jannut pelaavat kyllä, mutta niin muutkin. Sitä paitsi, maailma on täynnä ei-enää-ihan-niin-nuoria jannuja, jotka pelasivat jo 80-luvulla ja ovat jatkaneet pelaamista siitä lähtien. He ovat nyt kolmenkympin kieppeillä. Ei siis ihan vaan jannuja enää, vai?

Jos jollekulle on yllätys Nielsenin tutkimuksen tulos, niin siihen kannattaa tutustua viimeistään nyt.

Odotan innolla sitä, että Massiven ja IGA:n kaltaiset pelimainontaa tarjoavat yritykset alkavat tarjota myös alueellista kohdentamista.

Kun GTA:han saa kotimaista mainontaa sisään, niin eiköhän sillä ole tietyssä kohderyhmässä vähän korkeampi huomioarvo kuin perinteisellä tv-spotilla.

Case 2
Mobiilin rooli ihmisten elämässä muuttuu koko ajan. Jos vaikka minä en pidä kännykkääni kaikkein tärkeimpänä välineenä, niin se ei tarkoita sitä, etteikö maailma olisi jo täynnä ihmisiä, joille kännykkä on kuin kolmas käsi.

BBDO:n tekemän tutkimuksen mukaan (vaatii rekisteröinnin) kuluttajille kännykkä on noussut jo toiseksi tärkeimmäksi tekniseksi laitteeksi. Jos kuluttajat saisivat pitää vain yhden teknisen laitteen käytössään, 45 % valitsee tietokoneen, 31 % kännykän ja 12 % television.

Mobiili on Guardianin haastteleman BBDO-pomon mukaan jatkossa pääkanava kuluttajien tavoittamiseen. Tämä pomo, herra Robertson sanoo samalla, että mobiilin käyttäjät eivät halua perinteisiä mainoskatkoja puhelimeen.

Ei siis perinteisiä mainoksia puhelimeen, yllätys yllätys. Miten olisi vaikka sisältö? Kännykkään ladattavat pelit? Musiikki? Videot? Brändätyt sisällöt? Sisältö, jota kuluttaja itse haluaa.

Ehkä vähän turhan radikaalia suomalaisen mainostoimiston makuun.

0 Comments:

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home