25.1.05

Amerikkalainen versio

Canal+ pyörittää tällä hetkellä ohjelmistossaan Kingdom Hospital -sarjaa, joka on amerikkalainen versio Lars von Trierin tv-sarjasta Riget.

Katsoin Rigetin uudestaan viime vuoden lopussa ja huomasin, että aika on ollut sille armollinen. Vuonna 1994 tehdyn sarjan alkutunnus näytti hämmentävän nykyaikaiselta tosi-tv-pastissilta ja itse kertomus on hieno sekoitus kieroa kauhua ja kummaa huumoria. Jättikokoisen vauvan syntymä oli vielä yhtä järisyttävä kokemus kuin ensimmäisellä kerralla.

Rigetin jenkkiversio Kingdom Hospital saa aikaan vain myötähäpeää. Se ei herätä mitään muuta kuin korkeintaan kysymyksen siitä, miksi amerikkalaisten täytyy tehdä kaikista hyvistä tv-sarjoista ja elokuvista oma, amerikkalaistettu versio.

Yhtään järkevää vastausta en osaa tuohon kysymykseen antaa. Opin kuitenkin tänään Ateneumin Edelfelt-näyttelyssä, että vesitetyillä amerikkalaisilla versioilla on takanaan yllättävän pitkä historia ajalta jo ennen elokuvia ja televisiota.

Vuonna 1879 Edelfelt maalasi tunnetun taulunsa lapsen ruumissaatosta.

Suomessa Edelfeltiä moitittiin siitä, ettei lapsen äiti näyttänyt surevan tarpeeksi näkyvästi. Taulu oli vakavaan aiheeseen nähden aivan liian valoisa, ja sitä paitsi, lapsen arkku oli esteettisistä syistä aseteltu hyvin epäkunnoittavaan asentoon.

Eräs amerikkalainen taiteen ystävä näki tämän teoksen ja ihastui siihen. Hänen mielestään se oli kuitenkin amerikkalaiseen makuun aivan liian synkkä, ja käsitteli aihetta, josta kunnon jenkki ei haluaisi taulua maalattavan.

Vuonna 1880 hän tilasi Edelfeltiltä uuden taulun.

Taulussa on täysin sama sommittelu kuin ylläolevassakin. Paitsi että pieni arkku on poistettu kuvan keskeltä. Lapsi ei olekaan kuollut, vaan hän on äidin sylissä. Poissa ovat kärsivät katseet ja surumieli.

Suomalaisen järvimaiseman läpi lipuu amerikkalaisen kelpuuttama ristiäissaattue, hautajaissaattueen vesitetty amerikkalainen versio.

0 Comments:

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home